جستجو :
اَللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَن صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَ عَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَ في كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَ حافِظاً وَ قائِداً وَ ناصِراً وَ دَليلاً وَ عَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَ تُمَتِّعَهُ فيها طَويلاً
امروز: ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت


 
  • پیام به هجدهمین دورۀ همایش «حکمت مطهّر»
  • میزان زکات فطره و کفّاره در سال ۱۴۰۳
  • پیام در پی شهادت سردار مجاهد، سرتیپ پاسدار محمدرضا زاهدی
  • پیام به نوزدهمین نمایشگاه قرآن و عترت اصفهان
  • پیام در پى ارتحال عالم جليل القدر مرحوم آيت‌الله امامى كاشانى«قدّس‌سرّه»
  • پیام در آستانۀ برگزاری ششمین دورۀ انتخابات مجلس خبرگان رهبری و دوازدهمین دورۀ انتخابات مجلس شورای اسلامی
  • شرکت در ششمین دورۀ انتخابات مجلس خبرگان و دوازدهمین دورۀ انتخابات مجلس شورای اسلامی
  • پیام در پی ارتحال عالم‌جلیل‌القدر آیت‌اللّه آقای حاج سید محمّد موسوی بجنوردی «رضوان‌اللّه‌علیه»
  • پیام تسلیت در پی درگذشت آيت‌الله آقاى حاج شيخ عبدالقائم شوشترى«رضوان‌الله‌عليه»

  • -->

    اخلاق / اخلاق در خانه/جلد اول / جلسه شانزدهم/فصل ششم
    2- طلاقهاي هوسي


    قسم دوم طلاق هوسي است همانند ازدواجهاي هوسي كه بحث آن گذشت مثل اين‌كه يك مرد لاابالي عاشق يك زني شود و مجبور شود زن اولش را طلاق دهد تا بتواند زن دوم را اختيار كند يا العياذبالله يك مرد هوسران عياش مي‌خواهد زن دوم بگيرد كه مجبور است زن اول را طلاق دهد. مصيبت بالاتر اين‌كه اين‌كه يگ زني عاشق و  هوسران و عياش مي‌شود و طلاق خود را مي‌گيرد تا به شوهرش و معشوق دوم خود برسد. اين‌ها  طاقهاي هوسي است كه قطعاً در قم كم است چه رسد در جلسه مقدس ما. ولي همه مي‌دانيد اين‌گونه طلاقها در بين افراد لاابالي زياد ديده مي‌شود. چيزي كه بايد متذكر شوه مخصوصاً براي خانم‌ها و تقاضا دارم به آن توجه داشته باشيد اين است كه اين طلاقهاي هوسي، اين طلاقهاي تجملي، اين طلاقهاي عشقي از كجا سرچشمه مي‌گيرد؟ از اختلاط بين زن و مرد؛ از چشم‌چرانيها چه از طرف مرد باشد يا زن؛ از صحبت‌هاي غيرضروري بين زن و مرد و بالاتر از همه از بدحجابي‌ها؛ از بي‌حجابي‌ها. زنان بدحجاب يا بي‌حجاب بايد توجه داشته باشند كه ظالم بزرگي هستند و د رقيامت با ريگانها، صدام‌ها محشور مي‌شوند زيرا چه ظلمي بالاتر از اين‌كه جوان عزب را تحريك كنند. آتش شهوت شعله‌ور شود مثل اين است كه انسان را در آتش بيندازند و بسوزانند. بلكه بعضي اوقات آتش غريزة جنسي از آتش معمولي بالارت است. و چه ظلمي بالاتر از اين‌كه يك جوان عزبي نگاه كند به يك زن بدحجابي به صورت او. به جوراب بدن‌نماي او و بالاخره به مواضع حساس او و تحريك شود و العياذبالله به گناه بيفتد. اين جواني كه به گناه مي‌افتد تقصير همين خانم بدحجاب است تقصير همين خانم بي‌حجاب است العياذبالله يك خانم برود در مغازه عشوه‌گري كند در خريدش. بعضي اوقات زن باندازه‌اي بي‌ادب و بي‌شخصيت مي‌شود براي اين‌كه يك جفت جوراب را با يك پارچه را يك مقدار ارزان‌تر بخرد خوفروشي مي‌كند خودفروشي مرادم اين نيست كه زنا مي‌دهد نه. همين مقدار كه در صورت نامحرم مي‌خندد، شوخي مي‌كند، عشوه‌گري مي‌كند، اين خودفروشي است. خودفروشي فقط اين نيست كه العياذبالله زنا بدهد،‌اين بالاترين مصداق آن است. يك قسم خودفروشي هم اين است كه با جوراب بدن‌نما وارد كوچه شود و ساق پايش را به نامحرم نشان دهد. يك خودفروشي هم اين اين است كه براي اين‌كه صاحب مغازه را جلبش كند با او شوخي و تبسم مي‌كند حرفهاي شهوت‌انگيز مي‌زند. اما اين زن خودفروش بايد توجه داشته باشد كه ظالم بزرگي است. زيرا نزد او جلوه مي‌دهد وقتي تو را جلوه داد در نزد كاسب به همان اندازه محبت همسر كاسب از دلش مي‌رود و بعض اوقات منجر به طلاق مي‌شود. بعض اوقات منجر به بي مهريها مي شود. بعض اوقات منجر به عقدها مي‌شود. بعض اوقات منجر به فلاكت بچه‌ها مي‌وشد. براي اينكه تو در مقابل يك كاسب عشوه‌گري كردي و ظلمش بزرگ است. گناهش بزرگ است.

    يكي از چيزهايي كه گاهي موجب مصيبتي بزرگ مي‌شود عشق است. اين عشق از سرطان بدتر است. عشق به همجنس باشد يا جنس مخالف؛ دوتا دختر باشند يا دو پسر يا يك پسر و دختر؛ يك مرد باشد يا يك زن. بايد بدانيم اين عشق يك درد سرطاني است اگر خداي ناكرده براي كسي پيدا شود خانمانسوز است ديگر همه چيز را حاضر است پشت پا بزند حتي آبرويش را. وقتي به اشعارشان مراجعه مي‌كنيم مي‌بينيم كه گفته‌اند اول چيزي را كه بايد در راه عشق بدهيم آبرو است. و اين از كجا پيدا مي‌شود؟ همه بدانيد از غريزة جنسي است و مواظب باشيد شيطان شما را گول نزند. ولو دو تا پسز يا دو دختر همديگر را دوست داشته باشند اين از غريزة جنسي سرچشمه مي‌گيرد. ولو اينكه به نام محبت باشد؛ به نام برادري باشد؛ به نام خدا و عشق به خدا و عشق به مسلمان باشد. اينها همه توجيه و حرفهاي شيطاني است و كمتر محبتي خالص براي خداست. حق مطلب همان قول امام صادق u است كه از او سئوال كردند يابن رسول‌الله عشق از كجا پيدا مي‌شود؟ فرمود: وقتي عشق خدا، محبت خدا از دل كسي رفت محبت ديگري، عشق ديگري در دل او مي‌آيد.

    ديگران هم وقتي مي‌خواهند عشق را تعريف كنند مي‌گويند «مرض سودائي» اين يك مرض سرطاني است كه پيدا مي‌شود. از كجا پيدا مي‌شود. از تماسها، مخصوصاً نگاه‌ها، كه بعضي اثبات كرده مي‌گويند يك اشعه‌هايي در بدن است كه از راه چشم وارد مي‌شود و وقتي وارد شد به صورت به صورت عشق درمي‌آيد. لذا اسلام مي‌گويد نگاه شهوت‌آميز نكن بلكه بلكه اگر مي‌تواني به نامحرم نگاه غير شهوت‌آميز نكن. نگاه نكن، تماس با زن نداشته باش مگر به اندازة ضرورت و بالاخره پس از آنكه بيش از ده آيه در قرآن راجع به حجاب نازل شده است گاهي مي‌فرمايد: خانم! خود را آرايش نكن، خود را متزين نكن، خود را جالب نكن در مقابل نامحرم. گاهي مي‌گويد خانم! حرف به اندازة ضرورت باشد. گاهي مي‌گويد: آقا! خانم! نگاه به يكديگر نكنيد و بالاخره در آخر كار در سورة احزاب خطاب مي‌شود به پيغمبر (ص) :

    «يا ايها النبي قل لازواجك و بناتك و نساء المؤمنين يدنين عليهن من جلابيبهن ذلك ادني ان يعرفن فلا يؤذين و كان الله غفوراً رحيما»[1]

    پيغمبر! به رنها بگو. به همة مسلمانها بگو چادرهايتان را بر سر كنيد. خوب رو بگيريد. شخصيت و عفت زن به همين چادر است و عفت تو و شخصيت تو به همين چادر شناخته مي‌شود ذلك ادني ان يعرفن فلا يؤذين و يكي از عللش همين است كه اگر خانم رو نگيرد گاهي يك كسي عاشق او مي‌شود و اگر چنين شد ديگر رسوائي است. اگر خداي ناكرده خود خانم چشم‌چران باشد و در حرف‌زدن زبانش قفل نداشته باشد ببا اين‌كه شوهر دارد گاهي عاشق مي‌شود و رسوائي اين‌جاست و اگر راستي بگو ئيم مصداق كامل:

    «خسر الدنيا و الاخره ذلك هو الخسران المبين»[2]

    است، اشتباه نكرده‌ايم. بنابراين اگر از ممن بپرسيد اين طلاقهاي عشقي از كجا پيدا مي‌شود؟ چرا پيدا مي‌شود؟ مي‌گويم تقصير خانم‌هاست خانم‌هاي بي‌حجاب، خانم‌هائي كه مواظب گفتارشان، كردارشان نيستند. خانم! تو جاذبي، جذابيت تو باندازه‌اي است كه پيغمبر اكرم(ص) و ائمه طاهرين دستور دادند اگر زني جلو است به پشت او نگاه نكن؛ دنبالش راه نرو؛ بگذار تا برود و فاصله زياد شود آن وقت تو حركت كن. زيرا زن جاذبه دارد و خداي ناكرده مبدل به عشق مي‌شود وقتي به عشق شد خود خانم ولو عاشق نباشد رسوا مي‌شود؛ بدبخت مي‌شود و هم‌چنين آقا. حتي اسلام باندازه‌اي اهميت داده است كه مي‌فرمايد اگر خانمي جائي نشسته باشد و بلند شود جاي او ننشين تا سرد شود تا مبادا براي تو تداعي معني و يا تخيلي بياورد. بنابراين قسم دوم از طلاقها اگر واقع شود بدانيد از عشقها، از تماسها، از حرف‌ها، از جاذبه‌ها و بالاخره از بي‌حجابي‌ها و بدحجابي‌هاست و از خانم‌ها تقاضا دارم مواظب حجابتان باشيد يك دفعه خداي ناكرده يك خانه را به هم مي‌پاشيد. با يك نگاه كه آن مرد مي‌كند موجب بدبختي‌ دنيا و آخرتش مي‌شويد.

    من عقيده دارم اگر نمي‌شود، مخصوصاً‌ در قم، اتوبوس‌هاي واحد زن‌ها و مردها جدا باشند لااقل نصف ماشين براي مردها ونصف ديگر براي زن‌ها باشد. خدا نكند يك زني با يك مردي روي يك صندلي بنشينند. خدا نكند يك زني با يك مردي با هم ايستاده باشند و تماس آنها ولو از روي لباس باشد كه چنين اماكن عمومي نظير ميني‌بوس و غيره خطرناك است. خانم! تو دري و در گران‌بها بايد در صندوق باشد اين در گران‌بها هر چه پوشيده‌تر باشد از دسترس دزد محفوظ‌تر است و بالاخره آقا! خانم! مواظب گفتارتان با يكديگر باشيد. مواظب كردارتان با يكديگر باشيد حتي به آقايان بگويم اگر خداي ناكرده خانمت با جوراب بدن‌نما بيرون رفت موجب مي‌شود كه عاشق او شوند آن وقت معلوم است به كجا مي‌رسد.

     



    1. سوره احزاب آيه59 ترجمه: اي پيغمبر(گرامي) به زنان و دخترانت و زنتاان مؤمنين بگو كه خويشتن را به چادر بپوشانند كه اين كار براي اين‌كه آنها(به عفت و حريت) شناخته شوند تا (از تعرض و جسارت هوسرانان) آزار نكشند بسيار بهتر است و خدا(در حق خلق) آمرزنده و مهربان است.

    1. سوره حج آيه11 ترجمه: در دنيا و آخرت ضرر كرد و اين زياني است آشكار.

    چاپ
    احکام
    اخلاق
    اعتقادات
    اسرار حج
    مناسک حج
    صوت
    فيلم
    عکس

    هر گونه استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع بلامانع می باشد.
    دفتر مرجع عاليقدر حضرت آية الله العظمى مظاهری «مدّظلّه‌العالی»
    آدرس دفتر اصفهان: خيابان عبد الرزاق – کوی شهيد بنی لوحی - کد پستی : 99581 - 81486
    تلفن : 34494691 -031          نمابر: 34494695 -031
    آدرس دفتر قم :خیابان شهدا(صفائیه)- کوی ممتاز- کوچۀ شماره 1(لسانی)- انتهای بن‌بست- پلاک 41
    تلفن 37743595-025 کدپستی 3715617365